نوشته شده توسط : ریوان

به گزارش خبر گزاری شارو نیوز:

 

 

شارۆ نیوز: موج جدید گرد و غبار غلیظ از روز سه شنبه شهر شیمیایی سردشت را فرا گرفت .

 

از ساعت های اولیه روز سه شنبه مورخ 16/01/90 موج شدید گرد و غبار شهرستان سردشت را فرا گرفت، شدت غلظت گرد و غبار بحدی است كه در بعضی از مناطق روستای وسعت دید را دچار مشكل كرده است و در شهر سردشت لایه نازكی از گرد و غبار بر سیمای شهر قابل مشاهده است،  این گرد و غبار برای افراد مسن، كودكان و مخصوصاً بیماران تنفسی و ریوی از جمله مصدومین شیمیایی بسیار خطرناك است، در این شرایط لازم است مردم در خانه ها بمانند و مدارس همچون دیگر شهرها تعطیل شوند و ماسك بصورت رایگان در دسترس عموم قرار گیرد، ولی متاسفانه با وجود هزاران مصدوم شیمیایی در شهرستان سردشت  اقداماتی در این راستا تا اكنون صورت نگرفته است .



:: موضوعات مرتبط: اخبارسردشت , ,
:: برچسب‌ها: , موج , جدید , گرد , و , غبار , شدید , سردشت , را , فرا , گرفت , ویلاگ سردشت , اخبارسردشت , گردوغبار , شیمیایی , سردشت ,
:: بازدید از این مطلب : 887
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : 25 / 1 / 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ریوان

به گزارش خبر گزاری شارو نیوز:

برگزاری پنجمین جشنواره فرهنگی، ادبی بانوان در سردشت .

 

مورخ 31 فروردین و یکم اردیبهشت 90 در سالن مجتمع فرهنگی و هنری سردشت پنجمین جشنوراه فرهنگی، ادبی بانوان سردشت برگزار می گردد، بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره، بعد از اتمام مهلت ارسال مقالات که طی فراخوان صورت گرفت، 91 مقاله در 12 موضوع به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد بیش از 50 مقاله به بخش مسابقه راه میابد و در دو روز کاری جشنواره 30 مقاله ارائه می گردند و در پایان 8 مقاله بعنوان مقالات برتر انتخاب خواهند شد .


www.sardasht90.loxblog.com



:: موضوعات مرتبط: اخبارسردشت , ,
:: برچسب‌ها: , برگزاری , جشنواره , فرهنگی , , , ادبی , بانوان , در , سردشت , ,
:: بازدید از این مطلب : 886
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 25 / 1 / 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ریوان

به گزارش خبر گزاری شارو نیوز:

تصادف دو خودرو تویوتا 3 اف، سه كشت و مجروح بر جای گذاشت .

امروز صبح مورخ 14/01/90 در پانصد متری پل فلزی، دو دستگاه 3 اف با یکدیگر برخورد می کنند كه بر اثر آن یك نفر به نام " سلام رسولی" 25 ساله، اهل روستای " سماقان " بانه بر اثر شدت جراحات بعد از اعزام به مهاباد درگذشت و دو نفر دیگر هم به بیمارستان سردشت انتقال یافتند، در جریان این حادثه که در ابتدای جاده روستای " بالان " روی داد،  یک دستگاه تراکتور هم با انحراف از جاده، واژگون گردید، به گفته شاهدان عینی كشته و مجروحان این حادثه سرنشین خودرو های تویوتا 3 اف بودند و سرعت بیش از حد تویوتاها دلیل این حادثه بوده است .

سردشت90 : گفتنی است در این محل که به پیچ بالان مشهور است سالانه تصادفات زیادی رخ میدهد و هرازگاهی شنیدار خبر مرگ همشریان در این محل هستیم  اما تنها اقدام مسولان شهرمون قرار دادن یک آیینه مخصوص(محدب) در این محل است . که تاثیر زیادی در کاهش تصادفات نداشته.امیدواریم مسولان شهرمون چاره ای برای این مشکل هم بیندیشند تا جایگزینی برای پیچ خاله باس نداشته باشیم.


http://www.sardasht90.loxblog.com



:: موضوعات مرتبط: اخبارسردشت , ,
:: برچسب‌ها: , كشته , و , مجروح , بر , اثر , تصادف , در , سردشت , ,
:: بازدید از این مطلب : 1254
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 24 / 1 / 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ریوان

به گزارش خبر گزاری شارو نیوز:

شارۆ نیوز: بر اساس قانون جدید، مدیریت معابر مرزی به فرمانداری واگذار شده است .

 

روز چهارشنبه مورخ 10/01/90 محمد علی پرتویدر حضور نمایندگان بازارچه ها و

مجتمع های تجاری سردشت،گفت مدیریت معابر مرزی از این به بعد زیر نظر

معاونت مرزی فرمانداری صورت می گیرد، همچنین در همین جلسه اظهار داشتند،

 از این به بعد بر اساس قانون جدید و كمیسیون ماده 2 فرمانداری

كه بعد از تعطیلات نوروزی تشكیل می شود، قربانیان مین

بدون داشتن صورت سانحه و مدارك بالینی پرونده تشكیل می دهند .



:: موضوعات مرتبط: اخبارسردشت , ,
:: برچسب‌ها: به گزارش خبر گزاری شارو نیوز: , مدیریت , بازارچه , های , سردشت , به , فرمانداری , واگذار , شد ,
:: بازدید از این مطلب : 944
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 24 / 1 / 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ریوان

 

شهر ربط(rabat) در20کیلومتری شهرستان سردشت قرار دارد.مردم این شهر نیز همانند دیگر مردم کرد به استقبال مراسم نوروز میروند با این تفاوت که در این شهرقدردانی ازاین مراسم کمی مرتب ومنظم والبته با برنامه تر میباشد. .هیئت جوانان این شهر هر سال قبل از فرارسیدن سال نو با تشکیل چند جلسه تدابیری رابرای اجرای هر چه بهترمراسم می اندیشند ازجمله.حضور سخنوران و خوانندگان سرشناس کرد از شهرستانهای سردشت،بوکان،مهاباد،اشنویه و... واماده کردن تمامی شرایط برای اجرای باشکوهتر مراسم وحضور مردم بیشتر درمراسم .

~شروع مراسم امسال نیز به اینصورت بود:

1- یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان شیمیایی شهر حلبچه عراق

2-سرودن شعر زیبا و کهن کردی در وصف نوروز(ها روژی سالی تازیه نه وروزه هاته وه) توسط گروه سرود که متشکل از خانمها و آقایان بود.

3-روشن نمودن آتش با مشعل به روشی زیبا توسط کودکان

4-امسال هم از دانایان بزرگ کرد برای سخنرانی در مورد تاریخ کهن نوروز وخواندن شعر به زبان کردی باموضوع نوروزدعوت شد

5-سپس اجرای موزیک کردی (ئه گه ر ئه م جاره بیمه وه)و دو موزیک دیگر در عین مراسم توسط هنرمند بزرگ کرد *حسن ضیافتی* که با صدای دلنشینش همه را به وجد اورده بود.

6-سرودن گورانیهای کردی توسط هنرمند بزرگ *ابراهیم قادری*که دراین هنگام مردم نیزگروه گروه رقص زیبای کردی را شروع کردند.خانمها در یه طرف و اقایان درطرف دیگر.

7-سرودن گورانیهای کردی توسط دو هنرمندبرادر کرد*عثمان ربطی*و*عزیز ربطی*و اجرای رقص کردی توسط (گروه هه رپه رکی ربط)دراین هنگام مردم نیزگروه گروه رقص زیبای کردی را شروع کردند.باز هم خانمها در یه طرف و اقایان درطرف دیگر.

8-سرانجام سرودن شعر (ها روژی سالی تازیه نه وروزه هاته وه) توسط مردم حاضر و هنرمندان به صورت هماهنگ.که به این ترتیب مراسم به پایان رسید.

~از نکات جالب مراسم میتوان به این موارد اشاره کرد:

1-استفاده از رقم2711به عنوان سال کردی

2-نبود نیروی انتظامی دولتی واداره کردن چند هزار نفر به دست چند جوان به نام(چاوه دیر)-(انتظامات) و همکاری مردم که ورعایت نظم توسط مردم  واستفاده نکردن از مواد محترقه ومحیطی کاملا امن یرای هر کس وآنجا پی بردیم که فرهنگ کردستان ایران واقعا در سطح بالایی قرار دارد.

3-همکاری شهرداری این شهر که انطور ما شنیدیم شهردار جدید این شهر همکاری نمودند.البته سالهایی که  شهر شهردارم نداشته این مراسم را جوانان برگزار نموده اند.

4-حضور جمعیت بسیار زیاد وچندهزار نفری امسال نسبت به سال گذشته حضورچشمگیرمردم از شهرهای دیگرمن جمله شهرستان سردشت.وحضور مهمانان فارس زبان در بین حاضرین

5-مراسم کاملا قانونی بود ومجوز دولت را در اختیار داشته اند.همت امام جمعه شهر  دراین بخش شایان تقدیر است.

6-نبود تبعیض ورعایت کامل حقوق زن در این مراسم من جمله :اجرای سرود که خانمها دران حضور داشتند-حضور مجری خانم در کنار مجری مرد-حضور چشمگیرخانمها در بیین حاضرین بیننده-ممانعت ننمودن با رقص کردی خانمها(البته رقص کردی اصیل با شریعت اسلام ممانعتی نداره).

7-رعایت حقوق کودک وحضور آنها در اجرای مراسم

~حاشیه های مراسم:

1- قطع برق به مدت چند دقیقه 

2-ایجاد ترافیک ساعتی ماشینها پس از اتمام مراسم به دلیل حضور زیاد مردم

~پیشنهاد:

-بهتر است هنگام شرکت در مراسم ماشین را در ورودی یا خروجی شهر قرار دید تا  ترافیک بیش از حد پیش نیاید

3-ختم کلام:

در ختم کلام میتوانیم بگوییم که کسانی که این مراسم را اجرا نمودند به فرهنگ ماد خدمت بزرگ وشایانی کردند دل هزاران نفر را شادنمودند وباعث شدند که مردم اول سال را با انرژی وشادی و خنده اغاز کنند. ما هم به عنوان یک شرکت کننده در مراسم میگوییم جوانان غیورشهر ربط زنده باشید و وایام زندگیتان سر شار از شادی باد،وما هم همه ساله این مراسم را از شمامیخواهیم.

پس خداوند نگهدارتان تا سال 2712.

 


 

*این نوشته را زیاد باذکر جزییات ننوشتم وانچه از مراسم توذهنم مانده بود به صورت سطحی نوشتم اگر شما دیدید که نکته قابل توجهی یادم رفته بنویسم به من خبر دهید.ممنون از شماsardasht.revan@yahoo.com


 



:: موضوعات مرتبط: برپایی مراسم جشن نوروز در شهر ربط - سردشت , ,
:: برچسب‌ها: , مختصري , از , برگزاري , جشن , نوروز , در , شهر , ربط , سال , 2711 , كرد , ي , نه وروز , وبلاگ ريوان , وبلاگ سردشت , دانلودنوروزمختصري از برگزاري جشن نوروز در شهر ربط سال 2711كردي ,
:: بازدید از این مطلب : 1915
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : 24 / 1 / 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ریوان

به شداربوان

 



:: موضوعات مرتبط: برپایی مراسم جشن نوروز در شهر ربط - سردشت , ,
:: برچسب‌ها: حضور , باشكوه , مردم , (به , شدار , بوني , بشيكي , زور , له , هولاتيان) , ره به ت , سردهشت , سه رده شت , وبلاگ ريوان , خالق محمدپوري , ,
:: بازدید از این مطلب : 1490
|
امتیاز مطلب : 38
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : 24 / 1 / 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ریوان
تاریخ انتشار : 24 / 1 / 1390 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد